Hvor skal FSK Orientering hen?
Når landet har fået en ny regering, er det kutyme, at den er fredet de første 100 dage (3 måneder) for at den kan find sin måde at gøre tingene på.
FSK Orientering har nu eksisteret i 6 måneder, så nu må det være tid til selvransagelse.
Vi husker alle den ret kaotiske start klubben fik, og at bestyrelsen trådte til, selv om dens medlemmerne ikke var forberedt på det.
Hvordan er det så gået?
Det er vel en almindelig udbredt opfattelse, at en del ting kunne være gået bedre.
Bestyrelsen kan med rette føle sig svigtet af medlemmerne, da ingen ønskede at lave de to interne løb.
Forårets klubløb blev arrangeret af bestyrelsens medlemmer + HI.
Forårsløbet måtte aflyses. Senere lavede bestyrelsen et sommerløb som erstatning.
Med andre ord: Det er KUN bestyrelsen der har lavet noget i de første 6 måneder.
Er der en grund til dette?
Det værste en O-løber kan opleve under et O-løb er:
Ikke at vide hvor han/hun er og heller ikke vide hvor han/hun skal hen. Det medfører med sikkerhed et enormt bom.
Er det ikke det samme vi oplever med de udmeldinger bestyrelsen kommer med, og den måde den har organiseret sig selv og klubben på?
Hvordan føler vi os?
Som en rigtig O-klub.
Som en afdeling af FSKBH hvor nogle få ved festlige lejligheder løber et O-løb.
Lad os se på nogle udsagn og konsekvenser af disse, der karakteriserer de to typer af klubber.
En rigtig O-klub:
Udsagn:
Vi ønsker at optræde som én klub.
Vi har en sportslig målsætning.
Vi ønsker at vinde danmarksmesterskabet for klubhold (i hvert fald som princip).
Vi ønsker at vi organisatorisk er Danmarks bedste klub.
Vi har en sportslig ansvarlig.
Vi ønsker at markere os sportsligt og organisatorisk i Østkredsen.
Vi ønsker at markere os sportsligt og organisatorisk i DOF.
Vi ønsker en demokratisk klub hvor arbejdet uddelegeres til en række ildsjæle (specialister).
Vi ønsker en bestyrelse der tager sig af den overordnede planlægning, økonomi og er på forkant med udviklingen så det bliver en fornøjelse at deltage i medlems- og års- møder.
Vi ønsker en stærk branding (klubdragt, stander, logo, 'brevpapir' og hjemmeside).
Da vores særkende er, at vores medlemmer kommer fra firmaidrætten, ønsker vi at arrangere interne firmaklubløb.
Vi ønsker en aktiv hjemmeside.
Konsekvenser:
Divisionsturneringen har første prioritet.
Vi har en række ansvarlige der har magt, rettigheder og værktøjer til at udføre deres funktion. Det kunne f. eks være (jeg har sikkert glemt noget, og der kan være der er funktioner vi ikke har brug for):
Derudover tager bestyrelsen sig af:
Overordnes styring af det hele.
Relationer til DOF og FSKBH.
Terminslister (lokalt og i DOF).
Reglementer (lokalt og i DOF).
Arrangerer Medlems- og års- møder.
Økonomi.
Og meget - meget andet.
Materiel.
Sportslig ansvarlig.
Stafet ansvarlig.
Fest og kultur.
Træner.
Ungdomsleder.
Mountainbike.
Webmaster.
Tilmelder.
Stander.
Telt.
En afdeling i FSKBH:
Udsagn:
Vi er ikke en rigtig O-klub.
Vi har ingen sportslig målsætning.
Vi vil ikke genere de andre klubber i DOF med at vinde over dem i divisionsturneringen.
Vi har ikke noget imod at blive sidst i 6. division.
Vi betragter os ikke som én klub.
Vi ønsket ingen branding. Vi har jo det hele fra FSKBH.
Deltagelse i DM'er og stafetter har ingen interesse.
Vi mener at kampen mellem firmaklubberne (klubløbene) er det vigtigste.
Vi vil ikke blande os i hvordan DOFs reglement ser ud.
Det er udvalgets pligt at lave det hele.
Konsekvenser:
Da vi ikke ønsker at optræde som én klub har branding ingen mening, så har vi ikke brug for:
Fælles klubdragt.
Stander.
Logo.
'Brevpapir'.
Det er tvivlsomt om vi behøver en hjemmeside, da det hele (4 løb + 2 møder om året) vel kan klares med et par mails og et par links på FSKBHs hjemmeside..
Vi ender (som ønsket) i 6 division.
Det er let at være medlem af klubben, du har intet ansvar da udvalget laver det hele.
Du kommer ikke til møderne, da du ganske sikkert vil blive valgt til et eller andet.
Hvor skal vi hen?
Mange vil nok sige at FSK Orientering er halvt af hver. Men den går ikke, vi vil sætte os mellem to stole og opnå fordelingen 10 % til DOF og 10 % til FSKBH. Dvs. der er 80 % som ingen har ansvar for og derfor heller ikke bliver lavet.
Det er måske den situation vi har nu, og det er uholdbart. Det er lige så uholdbart som at siger vi er en DOF, klub men har en organisation der passer til en FSKBK afdeling eller omvendt.
Vi er simpelt hen nødt til of tage stilling til:
Er vi en 90 % DOF og 10 % FSKBH klub.
Eller er vi en 90 % FSKBH og 10 % DOF klub.
Det en næppe nogen hemmelighed hvad min ambition er for den klub jeg skal være medlem af; MEN jeg skal jo ikke bestemme. Jeg er kun 1 blandt ca. 150 medlemmer, og det kan jo være at de har den modsatte opfattelse.
Erfaringen har vist at det er vanskeligt at få en tilkendegivelse fra samtlige ca. 150 medlemmer, men antallet af tilmeldte til forårets løb kan måske give et tip om deres mening.
Men en ting kan vi kræve, at bestyrelsen tager klar stilling til om vi er en 90 % DOF- eller en 90 % FSKBH- klub. Vi må så håbe at bestyrelsens svar er i overensstemmelse med medlemmernes opfattelse.
Det vil være fantastisk om alle vores medlemmer tilkendegiver deres mening om klubbens fremtid. Ved at maile et indlæg til debatten eller ved at maile et læserbrev med svaret på det meget forenklede (og måske lidt for smarte) spørgsmål:
Skal FSK Orientering udvikles eller afvikles?
Karl Aage Hald
LTFU Orientering/Brüel & Kjær.
Forårets klubløb:
Forårsløbet:
Divisionsturneringen:
Sommerløbet:
40 deltagere (der kan deltage i divisionsturneringen) + 12 med dobbelt medlemskab.
0 deltagere.
65 deltagere.
38 deltagere.