Det sker ofte, at en del løbere bommer førsteposten.
Det sker fordi de ikke har forberedt sig inden de startede.
I det følgende gives eksempler på, hvordan man kan/skal forberede sig, så førsteposten ikke bommes.
Førsteposten må altid betragtes som en af de sværeste poster, fordi du ikke endnu har fået kort- og/eller terræn-kontakt.
-- Kortkontakt er, at kortet kan læses i billeder, at afstande
kan vurderes og at der er check på nord og syd.
-- Terrænkontakt er at kunne overføre det du ser på kortet
til terrænet og at have check på nord og syd.
Hvis du har et gammelt kort af skoven, er det en god ide
at se på det, inden du tager hjemmefra.
Måske kan du huske, hvordan du sidst opfattede skoven,
og hvad du kan vente dig.
# Forestil dig, at du sidder dybt koncentreret med et eller andet. Så kommer der en mail (eller lignende) som du
absolut SKAL læse. Det gør, at du taber tråden til det du
var igang med. Det er almindelig kendt, at du efter sådan en afbrydelse, skal bruge 5 - 10 minutter til at komme tilbage
til din koncentration og fortsætte den kreative proces.
# Forestil dig dernæst, at du er i gang med et langt stræk uden tydelige opfang. Hvad tror du der sker hvis du taber
din koncentration. Vil du lave et bom? Vil der gå 20 minutter inden du igen finder ind på kortet? Eller kan du fortsætte
som intet var hændt.
Der er næppe tvivl om, at det er katastrofalt at tabe koncentrationen under et orienteringsløb.
Vi kan ikke helt undgå det, men vi kan gøre en del for, at vi
ikke selv er skyld i tabet af koncentrationen.
I bund og grund går det ud på, at vi ikke kan have 100% koncentration om flere ting samtidig. Vi ved godt, at det
siges at kvinder sagtens kan multitaske. Det er nok ikke
helt rigtigt, for kvinder bommer jo også.
Der er meget der kan gå galt; men du behøver jo ikke selv
gøre ting, der øger chancen for at du bommer.
Under et O-løb skal du lade være med at:
# Have en tændt mobiltelefon eller et 'bibbende' ur med.
# Snakke med andre.
Hvis du selv ved hvor du er, behøver du ikke hjælpe en
konkurrent til at få en bedre tid end dig selv. (Det er
også reglementsstridigt)
Det kan dog undskyldes, (men det er dog stadig
reglementsstridigt), hvis det drejer sig om børn og
begyndere, eller hvis I begge ikke har nogen som helst
anelse om hvor I er.
# Forrette din nødtørft under løbet.
Men hvis man skal, så skal man.
Find et sted nær et sikkert opfang, så du kun mister
tid og ikke også bommer.
# Snøre dine sko.
Lav en sløjfe, der ikke går op under løbet.
Det er flere muligheder, her er brugsanvisningen til en.
Filmene, der er fremstillet til kurset, er ret korte. Der er
derfor ingen undskyldning for ikke at prøve noget nyt.
Bemærk! Filmene vises på YouTube. Når du har set en
af filmene bør du straks gå tilbage, og fortsætte kurset.
Klik på 'skoen' og se hvordan du binder en
sløjfe der ikke går op.
Varighed: 35 sek.
Klik på 'skoen' og se hvordan du løsner
sløjfen.
Varighed: 15 sek.
Der er også et par andre muligheder for, at du kan miste koncentrationen, og dermed evnen til at kunne orientere,
og selv kan gøre noget for at det ikke sker.
# "Iltsvind til hjernen"!
Hvis det går meget opad, så du må gå eller kravle, er
der en stor chance for, at du er så forpustet, når du når
toppen, at du ikke er i stand til at tænke klart.
Og så er der stor sansynligheden for et alvorligt
bom.
Det kunne måske være en god ide at standse op, få
vejret og dermed undgå bommet.
# Løbe tør for væske
Hvis det er meget varmt og/eller banen er fysisk krævende,
så du sveder meget, er der en mulighed for, at du mister så
meget væske, at det også kan knibe med evnen til at
orientere.
Det kan forebygges ved at drikke væske inden løbet.
Det bør ske så tæt på starttidspunket som muligt, så det
dels ikke er løbet igennem dig inden du starter, og dels
ikke sker kort efter start.
Hvis der tilbydes væske på banen, er det vigtigt at drikke,
også selv om du ikke er tørstig, så du har væsken i dig når
din krop skal bruge den.
Det med at "løbe tør for væske" er noget jeg tager meget
seriøst.
Det er stort set det eneste, der kan få mig til at afbryde et
løb.
Det bør du også gøre, når du mærker:
-- At du ikke reagerer på ting du ser på kortet.
-- At selv den mindste bakke er uovervindelig.
-- At du bommer selv lette poster.
-- At du føler dig dårlig/svimmel.